Räkan

När fick du reda på att du var gravid? Okt/Nov 2010
Blev det en chock? Efter två graviditetstest gick det in.
Hur gammal var du? 21
Hade du mycket halsbränna? Ingen alls
Spydde du mycket? Inte ett smack, mådde illa en morgon.
Vad var din favorit rätt/craving? Korv, julskinka och senap.
Hade du mycket foglossning? Ingen.
Hade du sammandragningar? Nej.
Ditt sf mått som störst? Kommer inte ihåg.
Har du fått bristningar? Två ljusa som uppenbarade sig dagar efter förlossningen.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Helt säker på att det skulle vara en pojke, Linus var dock säker på att det skulle vara en tjej.
Vad hoppades du på? Vågade inte hoppas på något.
Hade du mycket vätska i kroppen? Nej inte som jag märkte av.
Hur mycket gick du upp i vikt? ca 18 kg.
Hur ser du på graviditeten idag? Hur bra som helst. Kände mig bara tung och klumpig mot slutet, men med det jobbet jag hade var det inte så konstigt, klart man känner sig otymplig om man står på knä och skura kakel.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag hade ingen aning, jag ville inte hoppas på för mkt och ville ta det som det kom.
Gick du över tiden? Nej
Födde du för tidigt? Tre veckor cirka.
När började din förlossning? Stod hos vetrinären och vaccinerade lillasysters hund när vattnet gick, fredagen den trettonde maj.
Hur lång tid tog det? Värkarna började komma igång på riktigt på lördag kväll. Vid 12 tiden söndag var värkarna starka. Söndag var 14:57 var han ute.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? Det kollade dom inte, läkaren trodde jag bara gick och kissade på mig och trodde inte på mig när jag sa att vattnet gått, för att jag hade så mycket fostervatten kvar.
Vad tyckte du var jobbigast? Väntan, maktlöshet och den finska läkaren som inte ville inse att vattnet gått.
Var du rädd för något? Att jag inte skulle lyckas få ut han, fast ut kommer dom ju alltid.
Grät du? .Inte vad jag kan komma ihåg.
Skrek du?Nej, jag var lugn. Var rädd innan att jag skulle vara elak på Linus men inte ens det var jag.
Tog du nått smärtstillande? Lite lustgas i början, som inte gav någon effekt överhuvudtaget.
Blev du sydd? Ja
Dragen med sugklocka? Nej
Hur många var inne i förlossningsrummet? Linus, två barnmorskor ibland en läkare.
Hade du någon nära med dig? Linus den jäveln som gjort mig på smällen, kan man väll kalla nära:)
Hur stor var bebisen? Han vägde 3405 gram och var 51cm lång.
Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick han heta? Leo.
Hur ser du på förlossningen idag? Jag hade inte hunnit planera för hur jag ville ha det och det var nog bra att jag tog det som det kom. Dock gjorde det himla ont utan smärtstillande så frågan är om jag skulle göra om det. Kan fortfarande komma ihåg hur maktlös jag kände mig när jag låg där och det kändes som att han aldrig skulle komma ut. Det kommer jag aldrig att glömma. Men lyckan när han väl kom ut är obeskrivlig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0